Kiełki w diecie malucha

Nie ma cenniejszego skarbca dla witamin i mikroelementów, niż zdrowa porcja świeżych kiełków. 

Zawierają witaminy A, C, E, K, PP i te z grupy B oraz liczne aminokwasy, duże ilości żelaza, wapnia, magnezu, potasu, siarki, a także jod, mangan, lit, selen. Są niesłychanie proste w przygotowaniu, urozmaicają dania, świetnie smakują zarówna na ciepło jak i na zimno. 

 

Kiełki dla maluszka – od kiedy?

Kiełki możemy podawać dzieciom, które ukończyły 10 miesiąc życia. Możemy podawać je w wersji surowej, jako dodatek do zupek czy ozdobę na kanapeczce.

Jak uprawiać kiełki ?

Wydawać by się mogło, że uprawa kiełków nie tylko zajmuje dużo miejsca, jest czasochłonna, a także nie należy do łatwych. Jednak prawda wygląda zupełnie inaczej.

Na początku, do domowej uprawy kiełków, potrzebny nam będzie słoik, gaza oraz specjalne nasionka na kiełki, wybranej rośliny (rzodkiewka, słonecznik, lucerna, pszenica, kozieradka, koniczyna, burak, brokuł, rzeżucha, soja itp.).
Nasiona przeznaczone na kiełki, nie są zakonserwowane tak jak jest to w przypadku nasion, do upraw gruntowych, oraz nie zawierają pestycydów.

Jeśli uprawa kiełków przypadnie wam do gustu, będziecie mogli zainwestować w kiełkownicę. Jest to (przykłądowo) trój poziomowe naczynie, w którym jednocześnie możemy uprawiać trzy różne odmiany kiełków jednocześnie. Ma ona specjalne otwory, którymi ucieka nadmiar wody, oraz możliwa jest wymiana gazowa.

Hodowla krok po kroku

Opłukane nasiona, namaczamy (przez ok.11 godzin, przy dużych nasionach, i do 6 godzin w przypadku nasion mniejszych) w letniej, przegotowanej wodzie.

Słoik: „Nasiona wsypujemy do słoika i zalewamy letnią wodą. Ich ilość nie powinna przekraczać 1/4 objętości słoika, aby kiełki miały wystarczająco miejsca do wzrostu i stały dopływ tlenu. Kiedy nasiona są już odmoczone na otwór słoja zakładamy kawałek gazy i przymocowujemy ją gumką, tak, aby po odwróceniu nasiona nie wypadły. Zlewamy wodę i przepłukujemy nasiona. Słoik ustawiamy odwrócony do góry dnem, pod kątem ok. 45°, aby nadmiar wody mógł odciekać do większego słoja (lub innej podstawki), który umieszczamy pod spodem. Kiełki płuczemy 2-3 razy dziennie. „

Kiełkownica: „Jest to bardzo wygodna metoda, dzięki której możemy hodować kilka rodzajów kiełków na raz. Dostępne są rożne rodzaje pojemników, najczęściej jest to zestaw składający się z dwóch lub trzech nakładających się na siebie tacek, zbiornika na wodę i pokrywy. Hodowlę przepłukujemy 2-3 razy dziennie, najlepiej każdą szalkę oddzielnie. Należy pamiętać o dokładnym odsączeniu nadmiaru wody po każdym płukaniu. „

Najpopularniejsze rodzaje kiełków

Kiełki Rzodkiewki:
Kiełki rzodkiewki idealnie sprawdzają się w okresie przeziębień, jako naturalny bank witaminy C, oraz jako lek wykrztuśny. Są cennym źródłem potasu, magnezu i jodu przyspieszającego przemianę materii. Zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne. Szczególnie polecane przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych.
Witaminy: A, B1, B2, B3, C, E; Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, cynk, siarka, potas, fosfor, miedź, mangan
Nasionka kiełkują od 5-6 dni. Przed wysiewem namaczamy przez ok 5-6 godzin. Można spożywać surowe. Idealne do kanapek, twarożku, sałatek.
„Biały puszek pokrywający kiełki rzodkiewki to korzonki boczne, których nie należy mylić z pleśnią.”

Kiełki brokuła
Pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.
Kiełki brokuła są pikantne w smaku, dlatego najlepiej sprawdzają się w sałatkach i na kanapkach.
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K; Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, selen, mangan
Kiełkują do 6 dni, namaczamy przed wysiewem przez ok 6h. Można jeść surowe.

Kiełki lucerny
Ze względu na wysoką zawartość witamin A, E, B-complex, żelaza, wapnia, magnezu i fosforu, kiełki lucerny polecane są osobom, które nie tolerują preparatów żelaza oraz wegetarianom. Pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL i poprawiają apetyt. Są także niezwykle cenione ze względu na zdolność odtruwania organizmu.
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E: Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, krzem, cynk, sód, miedź, mangan, siarka, selen
Kiełkują do 7 dni, namaczamy przed wysiewem przez 6 godzin, można jeść surowe.

Kiełki buraka
Kiełki buraka obniżają ciśnienie i odkwaszają organizm. Zawierają kwas foliowy, którego niedobór może powodować złe samopoczucie, rozdrażnienie i niespokojny sen. Działają dobroczynnie na włosy i paznokcie. Betacyjanina, substancja odpowiedzialna za czerwony kolor buraków ma działanie przeciwnowotworowe.
Witaminy: A, B1, B2, B6, B9, C; Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, potas, mangan, miedź, kobalt, rubid, cez.
Kiełkują do 8 dni; Czas namaczania około 10h. Można jeść surowe po wcześniejszym usunięciu skorupek nasion.

Artykuły powiązane

Skomentuj

Komentujesz jako Gość.